Om oss
SIKIRA AB
Teamet bakom Sikira har varit i branschen sedan 1993. Våra kunder är företag inom den privata sektorn och organisationer inom offentlig förvaltning. Med denna erfarenhet och kompetens är vi ett kompetent service företag som kan tillmötesgå kunders krav på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt.
Vad skall känneteckna oss
- Ett kvalitetstänkande i hela företaget
- En hög kompetens hos alla medarbetare med kontinuerlig utbildning (eget utbildningsprogram).
- God kundvård.
- Hög serviceberedskap. Snabb vikarietäckning med jourgrupp som backup samt jourtelefoner dygnet runt.
- Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra effektivitet och kvalitet med nya metoder och hjälpmedel.
- Vi strävar efter att leverera lite mer än vad våra kunder förväntar sig – ”det lilla extra”.
Säkerhet & Sekretess
- SIKIRA är ansvarsförsäkrad för de förluster och skador som kan inträffa med ett belopp upp till 10 MSEK per skada/arbetstillfälle.
- Ev. skador eller fel på våra kundobjekt rapporteras snarast på vår blankett Felanmälan trasig utrustning (kundens).
- Vi tillämpar och garanterar full sekretess mot våra kunder.
- Våra medarbetare har tystnadsplikt (står inskrivet i anställningsavtalen).
- All personal bär Sikira AB profilkläder med vår logga. Alla bär även namnbricka med ID-kort och foto.
Kompetensutveckling
- Kompetensutveckling sker kontinuerligt. Vi upprättar utbildningsplaner löpande, både för extern- och internutbildning.
- Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer gällande nya metoder, system och senaste teknik.
- Alla nyanställda genomgår en introduktionsutbildning.
- Alla anställda skall genomgå vårt utbildningsprogram
Programmet innehåller 6 delmoment, bl.a. kundservice/kundvård, att jobba på Sikira AB, Produkt utbildning, arbetsmiljö, ISO-system.
Vår affärsidé
Sikira AB skall bedriva sin verksamhet genom att leverera högkvalitativa tjänster och produkter i en bra arbetsmiljö och med en sund och stabil ekonomi.
Sikiras viktigaste policyer:
- Kvalitetspolicy – uppfylla kunders förväntningar, i rätt tid, på rätt sätt med hög och jämn kvalitet.
- Miljöpolicy – minska miljöpåverkan genom mindre förorening, avfall och användning av naturresurser.
- Arbetsmiljöpolicy – skall leda till ett gott arbetsklimat, bra hälsa, låg sjukfrånvaro och få arbetsskador.
- Personalpolicy – skall skapa kompetenta och engagerade medarbetare, som kan bidra till företagets utveckling.
- Jämställdhetspolicy– ett målinriktat jämställdhetsarbete där alla ska ha lika möjlighet till anställning, befordran, och utveckling.
- Drogpolicy – alkohol och droger får inte användas och vi skall aktivt förebygga och motverka missbruksproblem.
- Klimatpolicy – genom ett ansvarsfull engagemang minimera vårt klimatavtryck. Sikira AB är klimatcertifierat.
Kvalitet och miljö enl. ISO
- Sikira AB har infört och är certifierat för ett kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001:2008 samt ett miljöledningssystem enligt ISO 14001:2004
Systematiskt arbetsmiljöarbete
- Vi ska undersöka, genomföra och följa upp verksamheten så att ohälsa och olycksfall förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
- Vi har en fastställd arbetsmiljöpolicy.
- Vi har en plan/rutin för att hjälpa/bistå vid långtidssjukdom, tillbud, kriser, olyckor. Med rehabiliteringsplan och arbetsanpassning.
- Vi rapporterar skador och olyckstillbud med omedelbara åtgärder.
- Vi gör riskbedömningar med handlingsplaner av alla projekt
- Vi utbildar och ger info om belastningsergonomi och kemiska hälsorisker. Framförallt i förebyggande syfte.
ISO-certifikat

